5 vinkkiä mökkikuvauksen kirjoittamiseen

Julkaistu 30.06.2021

EtusivuBlogi → 5 vinkkiä mökkikuvauksen kirjoittamiseen

Webian tiimi on päivittänyt kymmeniä nettisivuja matkailualalla viimeisen parin vuoden aikana ja lähes joka projektissa me olemme törmänneet samaan ongelmaan: mökkikuvauksiin. Ne eivät anna tarpeeksi tietoa, ne eivät houkuttele asiakasta tekemään varaus, ne eivät luo tunnelmaa, tai joskus ne jopa puuttuvat kokonaan.

Konseptipalaverien myötä meille selvisi, että syynä siihen on useimmiten tiedon puute. Kukaan ei ole kertonut mökkiomistajille millainen mökkikuvaus on hyvä eikä edes miksi sen on oltava hyvä.

Miksi hyvä mökkikuvaus on ehdoton

Verkkomyynnin huono puoli on se, että me emme pysty tutustumaan tuotteeseen tai palveluun ennen ostopäätöstä samalla tavalla kuin esimerkiksi kaupassa. Tuotekuvaus, valokuvat ja asiakaspalautteet ovat ainoat saatavilla olevat tiedot, joiden perusteella meidän on ostettava kyseinen tuote tai palvelu.

Millaista tietoa kaipaisit, jos olisit itse vuokraamassa mökkiä? Millaisen tietoon luottaisit? Mikä saisi sinut valitsemaan juuri tämä mökki, kun valikoima on niin iso?

Voiko hyvän mökkikuvauksen kirjoittaa ilman ammattilaisen apua

Vaikka me Webialla tarjoamme nettisivujen yhteydessä sisällöntuotantoa, mökkikuvaukset mukaan lukien, voit kirjoittaa ne ihan hyvin itse. Kukaan muu ei tiedä mökkejäsi yhtä hyvin kuin sinä. Ammattilainen sisällöntuottaja voi kuitenkin helpottaa elämääsi tekemällä kaikki tekstit puolestasi ja ammattitaidolla.

Jos kuitenkin haluat hoitaa kirjoittamisen itse, tässä viisi vinkkiä, jotka auttavat sinua tässä tehtävässä.

Keskity yksityiskohtiin

Yksityiskohdat erottavat mökit toisistaan ja näin antavat asiakkaalle syyn valita juuri tämä mökki. Älä luettele mitä kaikkea mökissä on. Kerro sen sijaan miten kyseiset asiat takaavat mukavan ja viihtyisän loman.

Vertaa:

Mökissä on iso terassi ja puulämmitteinen takka.

Olohuoneesta aukeaa iso aurinkoinen terassi, josta voi ihailla järvimaisemaa ja katsoa auringonlaskuja. Puulämmitteinen takka luo kodikkaan mökkitunnelman ja pitää huoneen mukavan lämpöisenä lumisina talvipäivinä.

Luo lomatunnelma

Kun asiakas varaa mökin, todellisuudessa hän varaa mökkiloman. Sinun tehtäväsi on näyttää hänelle millaisen loman hän saa varaamalla kyseinen mökki. Luo kuvauksessa se fiilis, jota me kaikki kaipaamme mökkilomalla.

Vertaa:

Ulkona on grilli.

Kesäillat voi viettää ulkona, nauttien puhtaasta luonnosta ja hyvästä seurasta. Takapihalla on grilli, jolla voi paistaa makkaraa tai vaikka juuri järvestä pyydettyä kalaa. Perheen pienet voivat leikkiä hiekkalaatikossa, aivan vanhempien vieressä.

Kerro lähialueesta

Esittämällä alue ja antamalla muutamia päiväretkivinkkejä jo mökkikuvauksessa lisäät mökille arvoa.

Vertaa:

Mökki sopii lapsiperheille.

Nuorimmillekin matkailijoille löytyy tekemistä. Jos hiekkalinnat ja rannalla leikkiminen eivät enää viihdytä, Särkänniemen huvipuisto on vain 30 minuutin ajomatkan päästä. Huvipuistossa on laitteita ja pelejä kaikenikäisille. Laitteiden lisäksi Särkänniemessä on akvaario, planetaario, kaupungin tunnettu Näsinneula sekä kaikkien rakastama Koiramäen eläinpuisto. Rentoutua voi välillä alueella palvelevissa ravintoloissa ja kahviloissa. Liput voi ostaa paikan päällä tai ennakkoon verkossa.

Muista kohderyhmä

Kukaan ei tunne asiakkaitasi yhtä hyvin kuin sinä. Tiedät parhaiten mikä mökki houkuttelee eniten kaveriporukkoja, mikä mökki sopii parhaiten lapsiperheille ja mikä mökki on kalastajien suosiossa. Ota nämä asiakkaat huomioon mökkikuvauksessa. Kerro miten kyseinen mökki sopii juuri heille. Kerro palveluista, jotka saattavat kiinnostaa juuri heitä. Mutta älä unohda myös muita kohderyhmiä.

Tarjoa lisäpalvelut ja aktiviteetit

Jos sinulta saa polkupyöriä, suksia, luistimia, kelkkoja, perämoottoreita tai muita palveluita lisämaksusta tai ilmaiseksi, kerro se mökkikuvauksessa. Muuten asiakas ei edes tiedä, mitä kaikkea hän voi tehdä mökissä. Kerro hiihtoladuista, liukumäistä ja kalavesistä. Mainitse hiekkarannat ja marjaiset metsät. Luo monipuolinen paketti, joka houkuttele asiakasta tulemaan.

Toisin sanoin, myy loma. Myy tunnelma. Myy kokemuksia. Niitä asiakas haluaa ostaa.

Samasta aiheesta:

Siirry vanhasta Google Analyticsista GA-4:ään – Miksi ja miten

Miten arvostelut vaikuttavat myyntiin

Miten alueen palvelut ja aktiviteetit voivat lisätä varauksia