Miten alueen palvelut ja aktiviteetit voivat lisätä varauksia

Julkaistu 25.06.2021

EtusivuBlogi → Miten alueen palvelut ja aktiviteetit voivat lisätä varauksia

Viime vuosien datan mukaan, nykymatkailija etsii ensin tekemistä alueella ja vasta sitten hän varaa majoituksen.

Tämä tarkoittaa, että esittämällä alueen palveluita ja aktiviteettejä, majoitusyrittäjä pystyy vaikuttamaan omaan varausasteeseen.

Alla on muutama esimerkki, miten voit houkutella ihmisiä valitsemaan juuri sinun majoituspalvelut.

Alueen palvelut luovat monipuolisen kokonaisuuden

Kun esität majoituksen yhteydessä mitä kaikkea alueella voi nähdä ja tehdä, luot majoitukselle lisäarvoa. Majoitus ei ole silloin pelkästään ”laadukas mökki järven rannalla” tai ”upea huone maukkaalla aamiaisella”, vaan monipuolinen kokonaisuus, josta sopivan majoituksen lisäksi löytyy kaikenlaisia palveluita kaikenlaisille (ja kaikenikäisille) ihmisille. Ihmisen ei tarvitse enää pelätä, että hänen lomasta tulee tylsä eikä hänen tarvitse viettää useita tunteja löytääkseen ensin palvelut, sitten tarpeeksi lähellä oleva majoitus.

Muista myös kohderyhmät: jos tiedät, että tietty mökki on kalastajien suosiossa, esitä lähialueen kalastuspalvelut ja -mahdollisuudet mahdollisimman hyvin. Jos sinulla on paljon perheasiakkaita, kiinnitä huomio kaikenikäisiin lapsiin.

Katso esimerkki: B&B Pinus

B&B Pinus esittää Mäntyharjun monet puolet jo heti etusivulla: luontoaktiviteetit, talviaktiviteetit, kulttuurielämykset, ravintolat ja kahvilat. Näiden lisäksi sivusto tarjoaa ideoita päiväretkille, melontaretkille ja retkille yön yli. Sivustolla on myös otettu hyvin huomioon tärkeä kohderyhmä: julkisilla kulkuneuvoilla matkustavat matkailijat. B&B Pinuksen keskustassa sijaitseva majoitus sopii kyseiselle kohderyhmälle erinomaisesti ja verkkosivujen sisällössä se on otettu hyvin huomioon.

Alueen palvelut nostavat näkyvyyttäsi verkossa

Kun matkailija etsii Googlessa tekemistä alueella, verkkosivusi voi nousta hyvinkin korkealle tuloksissa laadukkaan sisällön avulla. Esittele verkkosivuillasi alueen suosituimmat ja haetuimmat kohteet, mutta myös vähemmän tunnetut paikat ja palvelut. Tasapaino on tässä tärkeä.

Blogit ovat erinomainen työkalu hakukoneoptimoinnin kannalta: kun uutta sisältöä tulee verkkosivuille jatkuvasi, Google laskee kyseisen verkkosivun ajantasaiseksi. Lisäksi jokainen uusi blogipostaus lisää aiheellista sisältöä ja hyviä avainsanoja, jotka parantavat yrityksesi näkyvyyttä verkossa.

Katso esimerkki: Lahdelma

Lahdelman sivustolla löytyy tyypillisiä suomalaisia kesä- ja talviharrastuksia (lenkkeily, patikointi, uinti, hiihto, keikkailu, jne.), niihin liittyvät maksulliset lisäpalvelut ja vuokravälineet (kylpysaavi, sukset, kelkat, kalastusvälineet, jne.) sekä yhteistyökumppaneiden tarjoamat palvelut (kalastusmatkat, melontaretket, jne.). Eli tekemistä löytyy jokaiselle. Hyödyllistä tietoa saa useista kartoista, oppaista ja retkivinkkilistasta. Näiden lisäksi Lahdelman etusivuilla on ajankohtaista tietoa liittyen usein haettuihin sanoihin kuten syysloma, talviloma ja Joulu.

Omat vuokrapalvelut ja yhteistyökumppanit

Jos tarjoat majoituksen lisäksi muita palveluita tai jos majoituksen hintaan kuuluu polkupyörät, veneet, potkukelkat jne., tuo se hyvin esille nettisivuilla. Voit tehdä se majoituskohteiden tuotesivuilla, erillisellä sivulla, tai molemmissa. Kunhan varmistat, että tieto on esillä ja helposti näkyvissä. Asiakas ei tiedä, että hänelle tarjotaan muutakin kuin majoitusta, jos hänelle ei sitä kerrota.

Omien palveluiden lisäksi on hyvä tarjota myös yhteistyökumppaneiden palveluita ja näin luoda räätälöidyn matkapaketin tapainen kokonaisuus. Hyvä esimerkki tästä on kalaoppaat: jos tiedät, että mökkisi lähellä on kalaisia vesiä ja tunnet hyvän kalaoppaan, nosta se esille. Kalastus on suosittu sekä suomalaisten että ulkomaalaisten matkailijoiden kesken.

Katso esimerkki: Aurantola

Aurantolan verkkosivut tarjoavat lyhyen mutta kattavan esittelyn alueen palveluista, päiväretki-ideoista sekä Aurantolan omista ja yhteistyökumppaneiden tarjoamista lisäpalveluista. Sieltä näkee heti, mitä voi tehdä Aurantolan alueella ja mitä se maksaa, mitä tapahtumia on tulossa sekä keneen on otettava yhteyttä lisäinfosta. Luontoretkien ja päiväretkien kohdalla on aina merkattu etäisyys Aurantolasta kilometreinä.

Ristimyynti

Nykyaikaiset varausjärjestelmät kuten WebiaBooking mahdollistavat helpon ja mutkattoman ristimyynnin: voit myydä yhteistyökumppanisi palvelut suoraan omilla nettisivuilla ja samalla tarjota majoituspalvelusi yhteistyökumppanin sivulla.

WebiaBookingin kohdalla teet sen näin: kopio varauskalenterin koodi (löytyy kohdasta Integraatio) ja upota se haluttuun kohtaan nettisivuilla. Vaikka varauskalenteri on toisen yrityksen sivuilla, kaikki varaukset lähtevät suoraan sinulle ja kaikki asiakkaan tiedot näkyvät vain sinulle.

Kiinnostunut ristimyynnistä?

Kokeile WebiaBooking. Et tarvitse tilin luomiseen muuta kuin sähköpostiosoitteen.

Kokeile nyt

Samasta aiheesta:

Siirry vanhasta Google Analyticsista GA-4:ään – Miksi ja miten

Miten arvostelut vaikuttavat myyntiin

5 vinkkiä mökkikuvauksen kirjoittamiseen