Et ole varma kaipaavatko yrityksesi kotisivut päivitystä? Olemme koonneet kolme kysymystä, jotka auttavat sinua päättämään onko aika päivittää.
Milloin nettisivut ovat viimeksi päivitetty
Yksi tärkeimmistä nettisivujen tehtävistä on tarjota potentiaalisille asiakkaille ajantasaista tietoa, erityisesti kun palvelut ovat varattavissa suoraan verkossa.
Tarkista ensin sisältö: Milloin olet viimeksi päivittänyt sen? Ovatko kaikki tiedot ajan tasalla? Kiinnitä huomio sekä tekstiin, että valokuviin. Muista että tekstit ja kuvat ovat ainoa tuotekuvaus, jonka asiakas saa ennen varauksen tekoa.
Teknisen päivityksen tarvetta on vaikeampaa arvioida ilman oikeita työkaluja, mutta pääsääntöisesti nettisivut on päivitettävä muutaman vuoden välein.
Jos nettisivuja ylläpitävät ammattilaiset, voit olla huolehtimatta teknisen puolen päivityksistä jopa 5–6 vuotta.
Ilman ylläpitoa kotisivujen palvelimelle kertyy roskaa, joka hidastaa nettisivuja ajan myötä. Vanhentuneet lisäosat ja sisällönhallintajärjestelmät ovat vakava uhka nettisivujen turvallisuudelle ja pahimmissa tapauksissa nettisivuja voidaan hakkeroida. Lisäksi päivittymättömät lisäosat saattavat aiheuttaa häiriöitä nettisivujen toiminallisuuksissa.
Jos sisällönpäivityksiä on paljon eikä kotisivuja ole ylläpidetty lainkaan, laajempi kotisivujen päivitys on yleensä parempi ratkaisu.
Tuottavatko kotisivut haluttuja tuloksia
Nettisivut ovat investointia vain ja ainoastaan silloin, kun ne tuovat tuloksia eli varauksia. Mistä tiedät, millaisia tuloksia saat?
Paras työkalu tässä on Google Analytics. Sieltä näet kuinka monta kävijää on käynyt nettisivuilla, mistä he tulivat, millaisilla sivuilla he ovat käyneet, mitä laitteita ja selaimia he käyttävät, jne.
Google analytiikan avulla pystyt mm. arvioimaan kotisivujen hakukoneoptimointia. Jos huomaat että ihmisiä tulee Googlesta vähän tai ei lainkaan, on aika analysoida miksi ja tehtävä tarvittavat päivitykset. Ongelman ratkaisu nettisivujen tasolla on lähes aina parempi (ja edullisempi) ratkaisu kuin maksullinen mainonta.
Toinen ehdoton työkalu tässä on varausjärjestelmä. Kotisivut eivät pysty tuottamaan sinulle varauksia, jos niissä ei ole varauksentekomahdollisuutta lainkaan. (Yhteydenottolomake ei ole sama asia.)
Lisäksi nykyaikaisissa varausjärjestelmissä kuten WebiaBookingissa näet aina, mistä lähteestä mikäkin varaus on tullut. Tämä on ehdoton ominaisuus, jos matkailupalvelusi ovat myynnissä useassa paikassa verkossa.
Google analytiikan ja varausjärjestelmän avulla tiedät tasan tarkkaan montako ihmistä on käynyt nettisivullasi ja montako varausta he ovat tehneet.
Jos saadut tulokset eivät vastaa tavoitteitasi, on aika päivittää nettisivut.
Saako asiakas parasta palvelua
Kotisivut palvelevat ensisijaisesti sinun asiakkaitasi, ei sinua.
Kuvittele olevasi potentiaalinen asiakas ja avaa omat kotisivut. Millaisen ensivaikutelman saat? Kuinka kauan jouduit odottamaan, että etusivu latautuu? Kuinka helposti löysit tuotteet? Tekisitkö varauksen valokuvien ja tekstien perusteella? Pystytkö tekemään varauksen heti verkossa? Saatko kaikki tarvittavat tiedot ennen lomalle lähtöä?
Muista analysoida myös suurimmat kilpailijasi: saako potentiaalinen asiakkaasi parempaa palvelua heidän nettisivuilla? Jos vastaus on kyllä, nettisivut on päivitettävä.
Asiakaskokemukseen kuuluu myös nettisivujen latausnopeus ja responsiivisuus.
Voit testata kotisivujen nopeuden käyttäen Google Page Speed Insights työkalua. Mitä lähempänä 100 se on, sitä parempi. Jos mobiilinopeus tai tietokonenopeus on punaisella alueella, nettisivut on päivitettävä.
Responsiivisuus on puolestaan sellainen sana, jota käytetään tänä päivänä aina kun puhutaan nettisivuista. Mutta mitä se oikeasti on?
Lähes mikä tahansa nettisivu aukeaa tänä päivänä kännyköillä ja tableteilla. Se ei ole responsiivisuutta.
Responsiivisilla nettisivuilla tarkoitetaan nettisivuja, jotka toimivat yhtä hyvin millä tahansa näytön koolla.
Avaa kotisivut omalla kännykällä ja tarkista seuraavat asiat: mahtuuko jokainen sivu kännykän näytölle niin että ei tarvitse skrollata vaakasuuntaan? Onko fonttikoko tarpeeksi iso eli pystytkö lukemaan kaikki tekstit ilman zoomausta? Ovatko kaikki kuvat tarpeeksi hyvin näkyvissä? Pystytkö tekemään varauksen kännykällä?
Jos vastasit näihin ei, kotisivut eivät ole responsiivisia ja niitä on päivitettävä mahdollisimman pian. Menetät jopa puolet potentiaalisista asiakkaista, jos kotisivut eivät toimi mobiililaitteilla.
Haluatko, että analysoimme kotisivut puolestasi?
Tarjoamme ilmaisen 30-minuutin pituisen konsultaation, jossa me käymme yhdessä läpi, mitä päivityksiä yrityksesi kotisivut mahdollisesti kaipaavat ja miten ne voidaan toteuttaa parhaan hintaan.