Olet matkailuyrittäjä ja myyt palveluitasi verkossa. Sinulla on mökki tai vuokravene tai kokonainen matkapaketti. Sinulla on upeat valokuvat ja olet kirjoittanut hyvän tuotekuvauksen.
Mikään näistä ei kerro asiakkaillesi yhtä paljon kuin muiden asiakkaiden palautteet.
Bookingin, Airbnbin ja muiden OTA-kanavien myötä nykymatkailija on oppinut luottamaan asiakasarvosteluihin. Hän haluaa tietää, onko kokemus oikeasti yhtä hyvä kuin hänelle luvataan ja onko kyseinen palvelu hänen rahansa arvoinen.
Otetaan esimerkiksi majoitus:
Koska mökin tai huoneen varaus tapahtuu kokonaan verkossa, asiakkaalla ei ole mitään keinoa tarkistaa, millainen majoitus hänelle todellisuudessa tarjotaan. Onko se oikeasti yhtä hyvä (tai pahimmassa tapauksessa yhtä huono) kuin kuvissa? Onko siellä oikeasti kaikki luvatut palvelut? Onko se siisti? Onko omistaja ystävällinen ja osaako hän auttaa tarvittaessa?
Arvostelut antavat hyvän ensivaikutelman
Palautteen jättäminen vie aikaa. Siksi nykymatkailija tietää, että palvelun on oltava joko todella hyvä tai todella huono, jotta asiakas vaivautuisi kirjoittamaan arvostelu.
Jättämällä arvostelu, asiakas joko haluaa suositella palvelun muille koska se oli oikeasti sen arvoinen tai varoittaa muita huonosta kokemuksesta.
Kun potentiaalinen asiakas käy yrityksesi kotisivulla ja näkee, että sinulle tulee jatkuvasti palautteita, hän tietää, että tarjoamasi palvelu on suosittu ja hänen kannattaa tutustua siihen tarkemmin.
Juuri tästä syystä sinun on näytettävä arvostelut jo heti etusivulla ja päivitettävä ne säännöllisesti.
Arvostelut luovat luottamuksen
Kun potentiaalinen asiakas näkee, että muutkin ihmiset ovat majoittuneet sinun mökissäsi ja heidän mökkiloma on ollut aivan unohtumaton, heille syntyy luottamus: tässä on ihminen, jolla on aitoa kokemusta kyseisestä palvelusta. Kyseinen ihminen ei ole myymässä minulle mitään eikä hänellä siksi ole mitään syytä valehdella. Voin siis luottaa tähän arvosteluun. Tämä palvelu on luultavasti yhtä hyvä kuin minulle luvataan.
Älä siis missään nimessä jätä palautteita lisäämättä nettisivuille.
Kaiva ne mökkikirjasta tai kopioi ne Googlesta, ja lisää ne useaan kohtaan nettisivuilla. Varmista, että ne ovat helposti löydettävissä ja luo niiden avulla luottamus.
Mitä luotettavampi tarjoamasi palvelu on, sitä enemmän saat varauksia.
Miten saat enemmän palautteita?
Voi olla, että sinulla on jo lukuisia aivan loistavia arvosteluita. Mahtavaa! Lisää ne kotisivuille ja katso itse, kuinka huomattavasti ne vaikuttavat myyntiin.
Mutta mitä teet, jos näin ei ole?
Tee palautteiden jättämisestä mahdollisimman helppo asiakkaalle.
Hyvä esimerkki on Airbnb: se pyytää jokaista asiakasta kirjoittamaan arvostelu loman jälkeen ja tekee palautteen jättämisestä mahdollisimman helppo. Asiakkaan ei tarvitse tehdä muuta kuin klikata sähköpostiviestissä olevaan linkkiin ja kirjoittaa haluamansa palaute. Koko prosessi on täysin automaattinen. (Eikä sinun tarvinnut tehdä mitään itse.)
Onko sama helppous mahdollinen OTA-kanavien ulkopuolella?
Kyllä on.
Hyvä varausjärjestelmä hoitaa palautteet puolestasi aivan samalla tavalla. Esimerkiksi WebiaBooking lähettää automaattisen palautepyynnön jokaiselle asiakkaalle kolme päivää loman jälkeen. Asiakas klikkaa sähköpostiviestin linkkiin ja jättää tähtiluokituksen sekä pienen kommentin. Hän painaa lähetä ja palaute näkyy saman tien sinun WebiaBooking hallintapaneelissasi. Sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin hyväksyä se.
WebiaBookingin avulla uudet palautteet näkyvät nettisivuilla automaattisesti. Sinun ei siis tarvitse ottaa yhteyttä kotisivujen ylläpitäjään jokaisen arvostelun jälkeen, WebiaBooking hoitaa päivityksen puolestasi ja voit olla varma, että ne ovat aina ajan tasalla.
Ne matkailuyrittäjät, jotka jo käyttävät WebiaBookingin palautetoimintoa aktiivisesti, ovat huomanneet että asiakkaat ovat halukkaita jättämään palautteet kun se on tehty mahdollisimman helpoksi ja arvosteluita virtaa. Et usko meitä? Katso esimerkit Oravasalmen tai Erämyksen sivuilla.
Tai luo WebiaBooking tili tästä ja katso itse.